❝ There is no greater agony than bearing an untold story inside you. ❞
















owner


;">
just Allee.
;

homeprofiletalk ◉ stuff ◉
CBOX




TAG Board

{
}


ARCHIVE



CREDIT

© 2014 - RE-EDIT by ARINA AZMAN. Skins by IKA. thanks to WEHEARTIT. do tell me if im not credit yours. dont remove the credits. x

Spotcheck and Tarbiah
written by Allee at Friday 21 August 2015 & got 0 Comments


Repost : 2/8/2015 8.00 am 

  Hari tuh, kak kak f5 ada buat sesi "muhasabah diri" . Aku daa tak berapa nak ingat tapi yang pasti dia ade sebut pasal diary . Mehh , aku nak cakap . Aku tau diary tuh milik sape dan orang tuh yang bagitau aku yg masa kak f5 buat spotcheck then baca diary . Bagi ke ustaz Hadi plal , cikgu disiplin . Pastu marah marah kat kitorang .  Okay, nak cakap tindakan tu betul. Betul tu taklah sangat. Salah tu taklah sangat jugak. Kak kak pun nak ynag terbaik dari junior kan. Sbb tu dirang care.


Care ke? 

First, dosa ke tak tau bila baca diary tu tanpa kebenaran. Wallahualam. Tapi nak cakap gak, kau ingat dia halalkan ke? Dengan kitorang pun hampehh. Kalaulah ni dosa, selagi kau tak mintak maaf, dosa tu melekat kat kau tuh tau tak?!

Second, dah nak wat macammana dah hidup dia penuh dengan lelaki. Kami ni batch dia bukan tanak ubah. Tapi takde hasil. dah buat macam macam daa n bnyk kali try. Nasihat ngan baik laa buat dia sentap sampai menangis pun ade. Tapi? haaa . Sekarang ni it's up to her nak ubah ke tak perangai dia.

Third, Kau bukak aib dia ha?! Tu tanak cakap laa even kau tak mention pun orang tau laa weyy !


 Fourth, nama pun diary laa wey!! Kau pergi ejek dia knape ?!! "Harini aku hampir terlanggar dia" Bukannya JOURNAL yang "Harini saya makan nasi" Ini dinamakan bangang abadi .

Aku dah naik darah .

Satu je yang pasal diary nih aku nak cakap ..
HINO SEDAKKKK
Dalam grup dakwah santai (satu grup dakwah yg femes kt ig n ws) pun ade cakap yang dakwah secara sentap tu ialah dakwah yg paling low. Tarbiah sentap ke, bedtime stories sentap ke, ayat dakwah sentap ke, benda tu semua tak berapa nak betul cara tarbiahnyaa. Kata cara tulah yang paling berkesan. Hampehhlaaaa ! SedangkanRasulullah pun berdakwah dengan lembut dan sopan.

Kesan eh :

  • Diri memberontak
  • Semakin keras hati
  • Boleh murtad sbb dia fikir Islam nih suka memaksa dan kasar
Kalau jadilah , orang tuh akan berubah disebabkan takut kat pihak kedua (pihak kak kak tulah). Tak tau lah kalau org lain . Wallahualam . Bkn sbb ikhlas berubah kerana Allah S.W.T .
Cara yang paling berkesan ialah dengan membuat hati ini tersentuh, terjadinya azam dan respect pada agama . Alhamdulillah menjadi :)
Macam yang kak Farisya sekarang ni aku ade keinsafan kesedaran untuk meminta maaf kpd ibuayah di rumah :')
Cuba buat dirini tersentuh. Kalau marah marah syaitan akan menguasai kita . Mungkin mungkin lah sekali lagi saya tekankan Mungkin kita akan belit belit cerita tokok tambah laa.
ASTAGHFIRULLAHALAZIM

p/s : aku jujur ni . tersangat laahhh . minta maaf kalau salah ke tegur tau . Assalamualaikum :)

Orang yang memelihara aib orang lain. Allah S.W.T akan jaga aib dia kelak

Post a Comment